Yrhöns on Tour v.27-29 - på väg till Malung

Resan hade planerats i månader, resrouten utökades från att bara innefatta dansveckan på Lundegård v.27 och Malung v. 29, till att faktiskt täcka hela 3 veckor och 3 dagar. Dessförinnan hade jag även hunnit med 3 nätter på Haverdals camping med mamma. Denna turné innebar att jag lämnade lägenheten på midsommarafton, dvs fredag den 24 juni, och återvände först söndagen den 24 juli. Det innebar att min lägenhet stod tom, varje dag på min semester. Denna resa må vara en engångsgrej, men vilken grej sen! Vad vi har upplevt. Vad vi har sett. Vilka vi har mött. Vänner vi fått. Ja... Så många dygn med husvagn som bostad har faktiskt gett mig så mycket mer än "bara" 19 danskvällar, och det rena campinglivet. Det finns så mycket att skriva. Och samtidigt vad bör man skriva?

Turnén inleddes på Lundegårds Camping, Öland, fredagen den 1/7. Eftersom vi hade deal med H, så fick vi upp vårat och hans förtält samt ett partytält, på mindre tid än det tog för grannarna att bygga färdigt sitt, som var halv-rest när vi parkerade vagnen. Under 2 timmar måste ju vara godkänt! Dagen efter kom Alingsåsbönorna och sällskapet var komplett, även att antalet yrhöns i gården varierade i antal under veckan. Hawaii-fest, 40-årskalas + vattenballongkrig och andra trevligheter bjöd veckan på. Och så dans förstås, massor av dans! Mycket annat hinns inte med, då det tar tid att campa. Bara att gå från duschen en natt kan t.ex ta 4 timmar. Tro mig, jag har själv fått erfara detta.

Efter den sorgliga sista dagen på Öland, fredag den 9/7, åkte två av oss vidare. Med Ikea-stopp i Kalmar och fika-stopp i Oskarshamn rullade ekipaget sakta vidare mot nya äventyr. Första dansstopp var Björnholmen loge, vilket är tradition. Blender/Wahlströms höll liv i loge och trötta ben, majoriteten kom direkt från ön. Husvagnen hade vi i Landsbro en natt. 10/7 styrde ekipaget mot Ullared, med stopp på jourläkarcentralen i Värmamo. Väl framme blev vi bjudna på Diggiloo, av A´s farföräldrar, som vi f.ö. fick logi hos i 2 nätter. Kantarellplockning, samt naturligtvis ett GEKÅÅÅÅÅS-besök (nogrannt att inte råka kalla stället för Ullared). 4 maskiner tvätt senare styrde vi den 12/7 kosan mot Göteborg, och efter viss möda (och 3 backningar) hade vi parkerat på Liseberg Camping Askim. Lisebergsbesök med dans till Shake var planen, men naturligtvis kunde vi inte låta bli Nordstan, då min jakt på en Onepiece aldrig tycktes ta slut. Dansgarderoben fylldes iaf. på. Kameran var ej med på Liseberg tyvärr, men vi var där. Jag lovar.

Efter 2 nätter var vi tvugna att lämna campingen, och åka norrut. Och Göteborg är långt att köra genom, särskilt med husvagn och vägarbeten. 1 timme senare var i i Surte, och äntligen kom vi någonstans. Lagom till Trollhättan blev vi hungriga, så Överby köpcentrum låg väl till pass. En onepiece kom jag äntligen ut med, och detta plagg var urmysigt efter duschen i Malung sen. Men snygg? Naaae. Karlstad och H&I väntade, och på eftermiddagen den 14/7 checkade vi in på Bomstabadens Camping "Värmlands riviera". Husvagnen snett bakom hade H&I, och vi kände oss genast hemma. Dansbandsspelet var uppskattat här, trots att jag vann. Dans var målet även här, och Zlips spelade på Blomsterhult Loge den 15/7. På vägen dit hade H&I sett ut kyrkan för mitt och A´s bröllopp (de hade även tänkt sig att vi skulle hitta varsin giftaskarl under aftonen). Alster K:a, en medeltida mycket vacker träkyrka. På lördagsmorgonen blev vi väckta av bästa grannarna, vilket var tur, för vi ville komma iväg till Malung i tid. Inte heller denna sträcka körde vi utan stopp, efter tips från H&I, fikade vi på den vackra rastplatsen Tossebergsklätten, strax norr om Sunne. Bedårande vacker utsikt över Fryken.